Har någon räknat på timpriser för dessa olika alternativ? Allt går ju att köpa men vad är vi villiga att betala per timme?
EuroStar är inget dåligt flygplan och att ha tre likadana har många fördelar när det gäller underhåll och reservdelslager mm..
Det vi alla vill är ju att ha maskiner som är tillgängliga, kanske två som går på skolning och en för övriga. Det är kanske inte så lämpligt att direkt börja flyga en annan "svårare" maskin med sitt nya cert.
Kommer det bli ett krav på ett visst antal timmar för denna maskin kanske?
Någon som funderat på något VLA alternativ?
Nästan alla nya piloter i klubben är väl färdiga eller blivande UL-B flygare. Det är inte säkert att så många av dessa vill gå vidare till VLA överhuvudtaget eller inom överskådlig tid.
Mest realistiskt är då kanske att ersätta FCG med ett VLA och därmed få ett modernare, tystare och bränslesnålare plan som även går att UL-B-skola på till en rimlig peng. Skulle borga för ett högt utnyttjande. Men de som flyger FCG vill kanske flyga med mer än en passagerare.
"Alla" gillar WT-9 men kanske är detta alternativ lite överkurs i en klubb där flertalet säkert vill flyga mycket och billigt.
Det är mycket riktigt som Per skriver. Vad kostar reservdelarna till en annan typ av kärra? Jag måste ge en liten känga här tyvärr. Skötslen av våra Eurostarar kunde vara mycket bättre. tvättning, vaxning och dammsugning lyser med frånvaro. Visserligen är inte förutsättningarna de bästa som det nu är men...
Nu är dessa Eurostarar säkert mycket tåligare än kompositplanen WT9, CTCW, Fk9 m.fl. Då ställer man sig frågan. Hur ser dessa ut om ett år? Vad kostar småskador på en kompositplan?
Jag håller med att en annan typ skulle vara kul men inte i detta läget.
Hand upp nu. Vem har dammsugat planen? Vem vill vaxa dem?
Jag plockar med mig en kalkyl på söndag där vi kan simulera lite olika kostnadsnivåer. En Dynamic handlar tyvärr inte om några tior extra per timme, det är några hundralappar om man ska räkna nyktert.
Kostnader som sticker iväg är avskrivningar, försäkring och räntor.
OM vi nu skall rikta in oss på en ny typ av plan bör vi först:
1. provflyga dessa
2. se på kostnaderna
inköp, underhåll, resevdelar, försäkringar m.m.
3. fråga andra som redan flygit dessa typer och vad de anser.
4. Det är inte bara farten. Gränsvärden ex. 2 pers med max bensin, kontra 1 person 60 kg lite bensin- hur uppför sig planet då. Hur klarar det sidvind? är det som en vindstrut och följer vinden eller...
Det är nog inte bara att köpa nytt. Lite eftertanke.
Provflygning kan säkert ordnas om vi är tillräckligt många och betalar flygtiden ner till oss eller lämpligt fält. Få Kristianstad och Hässleholm att ställa upp. Kristianstad kostar det 350 kr att landa!
Sedan får vi själv ta oss till andra klubbar där det finns andra typer, Eurocub, Fk9 med flera.
Vi får håll MÖTET KORT. Vissa av oss skall på teori i Malmö.
Har med stort intresse följt inläggen om Nytt Flygplan (UL-B).
När jag intresserade mig för UL-B så var det utifrån möjligheten att få fler som ville dela min passion FLYGNING. Varför då UL-B och inte PPL som jag flugit sedan 1969? Jo, framförallt kostnaderna för själva certifikatet men också hanteringen av utbildningen. Utbildningen är delad i två: teori och praktik, den praktiska flygingen är sedan uppdelad så att varje ny certinnehavare själv ansvarar för sin kompletterande EK. I både praktisk flygning och i teori ansvarar vi själva för examinationen. Detta innebär stort ansvar men också att vi slipper kostnader från luftis.
En annan bidragande orsak var möjligheten att bli flyglärare. PPL flyglärareutbildningen är betydligt dyrare och mer omfattande.
Vad det blev av det vet ni själva. Från noll UL-flygtimmar 2004 till bort mot 800 timmar 2006!!!
Till sommaren 2007 har vi ca 30 st relativt nya UL-piloter och vi står i begrepp att köpa in ytterligare ett UL.
Innan vi startade UL-skolning scannade jag marknaden och flög flera UL. Vi sökte ett bra lättfluget flygplan som var lämpligt för skolning. De UL som var med till slutet var Eurostar och Zephyr. Vi hittade en Eurostar i Danmark (SE-VIM) för direkt leverans och så blev det.
En av de klubbar som har mest erfarenhet av flygning och skolning är Ljungbyhed, dom valde också Eurostar!
Skall den tredje UL också vara en Eurostar?
Ja, jag tycker det i nu läget då vi framförallt behöver en till för att säkra den praktiska utbildningen. Minns i somras när vi hade båda på service. Andra skäl finns för att köpa lika, rutin, reserdelar mm. de flesta har nämnts i tidigare inlägg. Förvisso kan man tänka sig att byta också skolflygplan men då talar vi inte någon mer spännande maskin utan snarare något som liknar Eurostar.
Nu till lite kommentarer om flygplanstyper, som jag kan tänka mig att klubben skall titta på som alternativ.
Nedan är de flygplan jag känner till, en del har jag flugit några har flugits av personer jag känner väl och som kan berätta om dem.
Icarus C42 högvingat, billigt, lättservat, finns många (tysklands vanligaste UL-B) tvärdrag, långsamt.
Eurocub högvingat, billigt, lättservat, svensk agent, finns många, tvärdrag, långsamt, sporrhjul.
CT2K (CT2SW) högvingat, dyrt, snabbt, rymligt, finns flera, komfortabelt.
Jabiru, högvingat, billigt, trångt, finns flera, långsamt.
Zephyr, lågvingat, mellanprisklass, svensk agent, finns flera, alternativt skolflygplan.
Jora, högvingat, mellanprisklass.
Dynamic WT9, lågvingat, dyrt, finns flera, snabbt.
MCR, lågvingat, skitdyrt (fråga Sven Fagerlund) Bästa UL på marknaden? snabbt.
Pipistrel, klarar inte viktgränsen, sorry.
Fk-maskinerna, säljs av samma agent som säljer Eurostar.
Sen har vi en del udda maskiner, Avid, Icarus C22, Cuby mfl mfl
FLYGPLANSGRUPP
Det skulle var intressant om en grupp ur klubben (4 -10 personer) tog på sig uppgiften (se Viggos inlägg) och försökte samla in jämförelsematerial och praktisk erfarenhet av ovanstående maskiner. Jag hjälper gärna till med mina kontakter.
Vad sades på mötet idag? Är väldigt nyfiken då jag blev akut inkallad att jobba idag... Någon som har lust att dra en kort redogörelse?
har ni bra uppkoppling kan jag rekomendera nya demot av FlightSimulatorX. demot innehåller trikeflygning bla! ca 800mb att tanka. http://www.microsoft.com/games/flightsimulatorx
Ha det!
Det blev en Eurostar till. Men det lutade väl åt att nästa maskin som ska köpas in (och det kan ske relativt snart som jag förstod det, beslut i början på nästa år?) kan vara en Zephyr eller annat trevligt plan. Men av rena skolningsskäl osv så blev det en Eurostar den här gången också.
Beslut för inköp är taget, och en grupp är föreslagen till styrelsen som ska rota runt i det där med färg och instrumentering av det nya planet. Fast EFIS blev det ingen. Den här gången.
Tror att jag råkade bli nominerad till den där flygplansgruppen tillsammans med Johnny, Heidi, Sofia och Christian. Eller hur det var. Vi får se.
Verkar vettigt att skaffa en Eurostar till, med tanke på det stora antalet oerfarna flygare i klubben. När alla börjar få ihop lite fler timmar, så köps ett "reseflygplan" in...smart idé.
Ang. färg på plan...gult är tungt, men hade varit sjukt coolt. Och hur fungerar det med sponsorer på planet? Får man har det?
läget är nu följande:
Majoritetet tyckte att en Eurostar var lämpligt eftersom det är vi inflygna på och kan. Så beslutet är att köpa en ny Eurostar med leverans april-juni 2007.
En grupp personer unga och gamla och 2 TJEJER är med att tycka till vad för utrustning och färg det skall ha. Med tanke på vikten så får grupen noga kolla allt.
EFIS diskuterades, men i utbildningssyfte så kanske det är svårt at byta. men är ändå inte uteslutet. Man skall börja någon gång.
Pris? vem utbildar? ingen kan detta i klubben. Om det blir efis vem läser in sig på det och utbildar oss andra?
Gruppen skall också undersöka nästa (4:an) vad det blir.
Fler grupper har också bildats. Peter L håller på att sammanställa detta. Det blir flygplansgrupp (en för varje?) stug grupp, hangargrupp m.m. så vi får se vad det kommer ut av detta. Tvärbana diskuterades men det var vad jag uppfattade som att ingen verkligen tog tag i det och skall redogöra för kostnader, hinder, grannar o.s.v.
vi var nog ca 20 personer.
Där kom ett olackat plan från Tjeckien som landade på ESTT för att tanka i sommras, när jag var ute o flög med Daniel o jag tyckte att det var svårt att se. Det bländades lite av solen.
Men ett fungerande kompas hadde varit bra.
Henrik skrev:Vad gäller färg på planet så ser jag nästan hellre att vi kör med ett olackat plan, men med kurs- och horisontgyro..
Olackat plan?...
Visst är det bra med en kompass som är funkis och rättvisande. Men hur ofta använder ni kompassen i den bemärkelsen? Och till priset för att dumpa färgen? Personligen så tror jag att kärran kommer se ganska tråkigt ut.
Finns där inget alternativ på kompass som är lite lite lite bättre än den som vi har nu?