SE-VKK och SE-VLZ på torget i Trelleborg och Malmö

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Spårvidden kollad

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Avståndet utanför hjulkåpor är 1,90 m. Så ett släp som har flakyta med bredd 1,90 klara vi oss med. :wink:

Användarvisningsbild
Merheim
Inlägg: 82
Blev medlem: ons jul 16, 2008 2:45 pm

Re: Spårvidden kollad

Inlägg av Merheim »

Håkan Sjöberg skrev:Avståndet utanför hjulkåpor är 1,90 m. Så ett släp som har flakyta med bredd 1,90 klara vi oss med. :wink:
Då får man dubbelkolla, det är på gränsen för många biltransportsläp (de ligger på 1,8-2m.
Christian Merheim

Användarvisningsbild
Daniel
Inlägg: 105
Blev medlem: ons apr 26, 2006 10:05 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Torglandning

Inlägg av Daniel »

Håkan Sjöberg skrev:...Jag har kört en Eurostar på släp till Höganäs för reparation...
...och jag var där ;)

Så här gick det till när VIR åkte på reparation till Höganäs den 4 augusti, nådens år 2006 (i korta drag), bilderna får tala för sig själv:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Det var ett heldagsprojekt och vi var bra många fler än två personer som höll på med det...underskatta inte att flytta flygplanet på släp ;)


Daniel
"When once you have tasted flight you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return."

Användarvisningsbild
Merheim
Inlägg: 82
Blev medlem: ons jul 16, 2008 2:45 pm

Inlägg av Merheim »

Ett riktigt biltransportsläp hade nog behövts, då hade det hela nog blivit betydligt enklare och smidigare.
Christian Merheim

Användarvisningsbild
samir
Inlägg: 252
Blev medlem: tor feb 07, 2008 4:48 pm

Inlägg av samir »

Jag bara undrar hur nuvarande ägaren till SE-VIR mår nu när han sett hur hans kära VIR har misshandlats brutalt på det här sättet av hennes förredetta som bilderna visar. :cry:
Det som bilderna visar kan rubriceras som grovmisshandel.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Släp

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Detta släp var grattis. Biltransport släp var ganska dyrt och inte helt lätt att få tag i.

Så besvärligt var det inte. Det släp som syns på bilden kan vi använda igen. Att göra en överbyggnad och ramp är inte så besvärligt. Men å andra sidan så är det arbete och kostar lite i material så är det bara för enstaka tillfälle så är det bättre om vi hyr biltransportsläp.

Bredd min 1, 9 m.

O, jo nuv ägaren tyckte vi tog väl hand om olycksplanet.

Användarvisningsbild
Merheim
Inlägg: 82
Blev medlem: ons jul 16, 2008 2:45 pm

Inlägg av Merheim »

bilsläpet kostar 490:-/dag på malmö släpvagnsservice, ska då vara 1,80m på lastytan (man får mäta exakt, ibland är de smalare över boggin, samt så beror det på hur höga kanterna är och hur hjulkåporna ser ut).

Har kollat med min kontakt och han kan fixa fram text till vettiga pengar. Ger vi honom storlek och vad det ska stå så får vi ett prisförslag.
Christian Merheim

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

släp och text

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Det släp vi kan låna är 1,80m Tror vi kollade sist också Släpet vi hittade kostade runt 500kr.

Ingen som har kontakt med någon bilbärgare eller som kör racing och som mot PR värde kan låna oss ett släp?

Egentligen så är det bara tre, fyra playwood skivor som skall till att lägga på släpet ovanpå sidolämmarna. Som framgår av bilderna fick vi lyfta noshjulet annars var stjärten högt upp i det blå. Borrar man hål i skivorna så kan man dra spännband igenom för att fixera dessa och flygplan. Ett par träkilar fram och bak om hjulen, och spännband, så är saken klar. Skivorna kostar oss en slant men dem har vi kvar. Kan ha dom till annat, eller till fler transporter, om vi tycker det är roligare att dra runt Eurostararna på detta sätt - jämfört med att flyga runt i himmeln.



TEXT förslag:
Söderslätts
flygklubb

estt.se


Jag tror Söderslätts flygklubb skall vara större och fetstil ev kursiv medans estt.se ev www.estt.se skall vara mindre.

Färg:
VKK Silver.
VLZ Röd.

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Där är mycket gräs på ribban. Kan man inte få tillstånd att landa till där och taxa till gustav? Så långt är det ju inte. Göra lite jippo av det? :)
Henrik Persson

HenrikF
Inlägg: 3
Blev medlem: fre feb 06, 2009 1:46 pm
Ort: Malung
Kontakt:

Inlägg av HenrikF »

Hej. Vilket trevligt och levande klubbforum ni har!
Så här löste vi frakten av kärran :)
Och yttermåtten på ställen på Dynamicen är ca.240 cm
mvh// Henrik F.
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Landning Ribban

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag har landat på ribban förut. 1994 ansvarade jag och en flygar kollega för SM i CFFK (Civil Flyg Fem Kamp).

Vi skulle hålla en FFK (Frivilliga Flyg Kåren) övning där för några år sedan och jag gjorde då en förfrågan om tillstånd att upprätta tillfällig bas där. Detta emottogs positivt och ett nytt landnings, och starttillstånd, är nog inte omöjligt.

En liten kuriosa i sammanhanget. Om så sker så landar vi på dansk mark. Ribban är nämligen ett resultat av muddrad sand hämtad från Danmark.

Maths
Inlägg: 7
Blev medlem: ons nov 07, 2007 11:49 pm
Ort: ESTL, ESFA, ESMK

Inlägg av Maths »

Så här såg det ut när vi körde SE-VKD till torget. En lastbil fungerade väldigt bra.

Bild
Bild
Bild
Mvh Maths

PPL/A (IR, NQ, VP, RU, TC, TW) + UL-B, S/TMG
PA28RT, PA28, DA40, Eurostar, Zephyr, SF25
SE-MDX

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Text till flygplanen borde vi väl kunna få gratis???

Jag ska kolla med ett ställe med...de har gjort gratis saker till oss förr...
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Landning Ribban

Inlägg av Henrik »

Håkan Sjöberg skrev:Jag har landat på ribban förut. 1994 ansvarade jag och en flygar kollega för SM i CFFK (Civil Flyg Fem Kamp).

Vi skulle hålla en FFK (Frivilliga Flyg Kåren) övning där för några år sedan och jag gjorde då en förfrågan om tillstånd att upprätta tillfällig bas där. Detta emottogs positivt och ett nytt landnings, och starttillstånd, är nog inte omöjligt.

En liten kuriosa i sammanhanget. Om så sker så landar vi på dansk mark. Ribban är nämligen ett resultat av muddrad sand hämtad från Danmark.
Låter fint. Det kan ju vara relevant både för visning på Gustav Adolfs torg och eventuell medverkan på motormässan. Båda ligger ju nära ifall man skulle dimpa ner på säg hundrastplatsen eller annat ställe som har vägar och annat väl tillgängligt vid sig (jag har nog fler ställen på lager som man kan landa på, jag spanar inte bara nödlandningsfält från luften!)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
samir
Inlägg: 252
Blev medlem: tor feb 07, 2008 4:48 pm

Inlägg av samir »

Vi får inte glömma att en Trike också ska vara me i kalaset.

Tomas eller Greg eller någon av Trikeägare i privathangaren kan höra av sig i det här inlägget om ide för transport av en Trike till torget.


Landväg

Bild


eller sjöväg

Bild


eller skytväg

Bild

Skriv svar