Anonyma incidenter

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
samir

Anonyma incidenter

Inlägg av samir »

Hej

Jag har ett förslag för att flyginformation och kunskaperna och varningarna inte bara cirkulerar inom flygkompisar och inom små flyggäng som bildas då och då när kemin stämmer.
Mitt förslag bygger på en rubrik i forumet ”Anonyma incidenter” som man gärna skriver några rader om vad han eller hon råkat för antigen på fältet eller under flygning, vid start eller vid landning, hemma flygning eller borta flygning osv.
Exempelvis om man har råkat få hangar porten över sitt huvud så kan han berätta sen (när han vaknar till livet efter koman) om vad som hände och varför så att alla klubbmedlemmar kan varnas på något sätt. Eller om någon har startat med full klaff eller någon har startat en nav-runda med 10 liter i tanken eller någon har taxat och startat med punktering i alla 3 hjul utan att märka något eller varför inte de som flög upp, berätta, det är säkert att ni har råkat för obehagliga stunder
Berätta gärna så att vi andra kan varnas och lär. Vi vill inte höra att allt är fred och fröjd, det måste finnas incidenter som alla behöver kännas till. Det räcker inte med rapportering från sommarläger eller från en lång resa med bilder. Det räcker inte med gruppmail till alla medlemmar om en fara eller en varning.
Du får gärna vara anonym, det räcker med ditt för och efternamn.

Med vänlig hälsning
Colt
Senast redigerad av 2 samir, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

H50P heter det

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Det har sedan flera år tillbaks drivits ett projekt i den avsikt som du är inne på samircolt. Jag hade en genomgång med ordf i vår klubb för lite sen och vi var inne på ett nytt H50P möte.

Flygvapnet införde detta för många år sen och kallade det avvikelserapportering man satte upp en noll vision. Det tog lite tid innan man förstod att hantera det riktigt och jag hörde också att när man hade piloter från andra länder för utbildning på JAS så var det inte helt lätt för dem att sitta ner och prata om misstagen.

Sen det där med att ta över. Jag sa säkert: "Jag tar rodren" eller...

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Vet inte om det är denna du syftar på Håkan:
http://www.pilotmagazinet.se/aid/

Jag vet inte om forumet är rätt plats.. Vi kan såklart diskutera saker, men jag tror många är tveksamma till att hänga ut sig själva här för småmissar (stora missar kan man hamna i tidningen för av en eller annan anledning).

Jag strävar dock efter öppenhet, och ingen pilot är perfekt. En sund dos ödmjukhet har aldrig varit fel, och även jag har flugit runt en kvart med ett steg klaff och undrat varför kärran blivit så förbannat seg, eller varför inte kört runt med bränslepumpen på ett par timmar.. Checklistan hjälper, och ska användas hela vägen till level.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
samir

Re: H50P heter det

Inlägg av samir »

Håkan Sjöberg skrev: Sen det där med att ta över. Jag sa säkert: "Jag tar rodren" eller...
Ja säkert, jag bara överdriver lite med lite skoj.

Men när det gäller flyginformation och flygkunskaper vill jag gärna att det blir uppdaterad och färska alltid.
Ni som har EK eller Cert. ni har säkert färska information och kunskaper, men vi som bara har bara några timmer i boken behöver höra och läsa om era berättelser och era spännande upplevelser och också era miss.

Här nedan t.ex. en privat pilot som nådde taket till sjunde himlen :lol:

Bild
Senast redigerad av 2 samir, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

H50P

Du har rätt i att forumet inte är rätt att diskutera missar i varken små eller stora.

Som jag nämnde så hör detta hemma i ett H50P möte och ett sådant eller liknande kommer.

Två saker är viktiga (tycker jag) nämligen att vi konstaterar att vi gör fel och att vi försöker rätta till dem.

Sen kan det ju alltid vara berikande att höra en och annan anekdot också.

Hur var det nu med han som flög i rygg under öresundsbron och lämnade hjulspår på undersidan.....

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Det viktigaste är att införa en mentalitet att det är ok att göra fel och det är lika ok att berätta om dem. På så sätt lära sig andra och samtidigt så infinner sig känslan att "jag var visst inte ensam om att göra det felet" hos dem som inte vågar berätta...

...jag kan gladeligen berätta om fel jag har gjort...det är mest komiskt i efterhand...

...senaste felet...navrunda till bl.a. Växjö. Har gjort en jättefin planering med inpasseringspunkter, ringt till Växjö-tornet och pratat med dem, fått bana och inpassering osv. Är helt inställd på dessa punkter, och dessutom ska jag via karta försöka hitta Växjö bland alla träd (ja, jag är en slättskåning). Plötsligt får jag klart direkt inflygning till en annan bana. min värld ställs på ända. Hittar dock rätt och påbörjar inflygning. Allt känns bra, men när jag ska sätta ner kärran så är det svårt...tittar ner på glovet och där ligger flaps-spaken i läge 1 istället för 3...samtidigt som jag inser att jag flyger på tok för fort (vilket kanske var tur i detta sammanhanget). Till detta var det 29 grader i luften och noll vind och en markeffekt som var klart märkbar.

Lärdom: Att inte stressa upp sig bara för att det inte blir exakt som det var tänkt. Hade detta hänt på Sturup hade antagligen inte den känslan infunnits sig, men nu var det en något tillspetsad situation. I efterhand kan jag dessutom konstatera att jag inte var i bästa flygtrim, var lite trött osv. Något att ta med sig till nästa runda.
Men men, jag fick studsat och burit mina vingar vidare mot Kalmar...som jag för övrigt fick kontakt med strax efter att ha lämnat Växjö...skön känsla...navrundan i övrigt gick ganska bra...i alla fall tidmässigt... :)
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Erik

Inlägg av Erik »

Det är faktiskt skönt för oss newbies att höra att även mer erfarna piloter kan hamna i sådana här situationer ibland.

En EK flygning jag gjorde Sunne var ett exempel då känslan över kontroll snabbt övergick i en viss ångest när jag inte kunde hitta tillbaka till fältet i skymningen. :roll:
Kontentan är att kanske man måste ta kontrollen över stressen och utnyttja dom resurser man har, t.ex. GPS.

PS Samir - här är ett flygplan du faktiskt kan starta med spaken i magen ;)
http://www.youtube.com/watch?v=1tJuO16hRTk

Användarvisningsbild
NisseWesterlund

Inlägg av NisseWesterlund »

Ær det hær en incident eller ett tillbud? Eller kanske rent av ett haveri?! ;-)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3048035.ab

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ett haveri är en olyckshändelse med ett luftfartyg då en person eller luftfartyget skadas, eller då tredje man skadas. Luftfartyget ska ha använts i avsikt att flyga.
Det finns en lång definition också, men det här var ett haveri..
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Det är klantigt...
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
NisseWesterlund

Inlägg av NisseWesterlund »

Henrik skrev:
Ett haveri är en olyckshändelse med ett luftfartyg då en person eller luftfartyget skadas, eller då tredje man skadas. Luftfartyget ska ha använts i avsikt att flyga.
Det finns en lång definition också, men det här var ett haveri..

"Luftfartyget ska ha använts i avsikt att flyga" <--- Han skulle ju inte flyga...han skulle landa på en plywoodskiva på en bil i rörelse! :-D

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Troligt haveri

han missade ju skivorna.

Är där någon som kollat hjulspåren under bron? Eller har ni bara spårat ur?

Skriv svar