Flygsäsongen som gick

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Flygsäsongen som gick

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Sitter och tittar på dystra TAFar och Metar samt läser i Sydsvenskans om årets extrema väder.

Enligt statestiken där så regnade det ca 55mm i maj mot normalt under 40mm, för juni var sidffrorna 125 mm mot normalt drygt 50mm och juli fick vi 230 mm!!! mot normalt 60 mm.

Här har vi en hel del av förklaringen till varför vi inte kom upp i mer flygtid än vi gjorde. Själv minns jag att vi inte kunde flyga pga för mycket vatten i svackan trots att vi pumpade där.

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

En annan förklaring var att vårkullen av elever av för mig okänd anledning var lite sega att få i luften. Kombinera få ivriga elever som behöver 15h med tråkigt väder och vi har nog en förklaring till tidsuttaget.

Återstår att hoppas på att 2008 ger mycket VMC och att flygplanen går att hålla i luften, speciellt nu när vi bara har två UL-kärror.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Orsaker till lågt flygtidsuttag

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jo Henrik, det bidrog också.

Egentligen var det redan i februari, mars som det var mycket inställda skolpass och flyg överhuvudtaget. Jag checkade i min skolverksamhet. Det var nog så att de som skulle bli klara för uppflygning inte blev det och de som läste teori kom aldrig riktigt igång. Sen fortsatte det så över maj, juni och juli!

April var bra, men vad hjälpte det?

Skriv svar